اطلاع‌رسانی مهم: امکان خرید و فروش فوری ارز داگز در اکسکوینو فراهم شد!

خرید و فروش داگز
آموزش ترید ارز دیجیتال

ابزار های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال یکی از معروف‌ترین روش‌ها برای پیش‌بینی قیمت و پیدا کردن نقاط ورود و خروج برای معامله و سرمایه‌گذاری است که اکثر تحلیل‌گران و معامله‌گران برای معاملات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت نیز از آن استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال یک واژه گسترده است و کلا به هر تکنیکی که برای تحلیل به‌کار برده شود گفته شده و نمی‌توان تعریف خاصی برای آن بیان کرد. روش‌های مختلفی در این طیف تحلیلی قرار داد که به معروف‌ترین و کاراترین آنها امروز خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

روش‌های تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال را عمدتا می‌توان شامل روش‌های زیر دانست که همگی برای یک هدف به کار می‌رود، سود کردن از طریق پیدا کردن قیمت و زمان مناسب برای ورود و خروج از معامله

  1. تحلیل با استفاده از نمودار‌های قیمتی و چارت‌ها که خودش به انواع مختلفی از ابزارهای تکنیکالی تقسیم می‌شود؛ مانند تحلیل براساس الگوهای شمعی (کندل‌ها)، تحلیل براساس الگوهای خطی ،  استفاده از  اندیکاتورها مانندoscillator  ها و … .
  2. تحلیل بر اساس رفتار گذشته بازار و امید به تکرار این رفتار مانند رفتار چهار ساله قیمت بیتکوین بر اساس رویداد هاوینگ ( halving )
  3. تحلیل با استفاده از داده های مربوط به یک دارایی مانند داده‌های آنچین (on-chain) که به داده های درون شبکه معروف‌اند برای شبکه بلاکچین بیتکوین یا سایر رمزارزها
  4. تحلیل بر اساس تئوری‌هایی که در طول سالیان‌سال ارائه شده است، مانند تئوری امواج الیوت ، تئوری  وایکوف و … .
  5. تحلیل بر اساس حجم و داده‌های حجمی که به دیتای لول 2 معروف هستند.

و … .

نمی‌توان گفت کدام ابزارهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال بهتر از بقیه است. هرروز روش‌های متعددی تحت عنوان تحلیل‌تکنیکال روانه دنیای داده‌ها و معامله‌گری می‌شود و همه این‌ها فقط داده‌هایی هستند که هرشخص باید با توجه به تجربه خود از این نوع داده ها استفاده کند. ما در ادامه صرفا به معرفی آن ها می‌پردازیم و روش‌ها و ابزارهایی که در این زمینه معروف و پراستفاده هستند را معرفی خواهیم کرد.

تحلیل با استفاده از نمودار قیمتی

در این نوع تحلیل وبسایت Tradingview.com را می‌توان جامع‌ترین و پر استفاده‌ترین پلتفرم تحت‌وب برای تحلیل تکنیکال دانست. در این وبسایت روش‌های تحلیلی پیشنهادی زیادی وجود دارد که در بخش‌های دیگر این مقاله به بهترین و پرکابردترین آن‌ها اشاره می‌شود.

استفاده از ابزارهای ترسیمی بر روی نمودار قیمتی

ابزارهایی در وبسایت‌های مختلف مانند تریدینگ‌ویو وجود دارد که برای تحلیل تکنیکال بکار می‌روند مانند:

ترسیم خط روند ، ترسیم حمایت و مقاومت، انواع الگوهای نموداری و قیمتی مانند امواج الیوت، ابزارهای فیبوناچی و … .

اندیکاتورها (indicators)

همان‌طور که از اسمش پیدا است یک‌سری نشانگرهای طراحی شده بر اساس پارامترهای مختلف است که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از : MACD ، RSI ، ichimokou و … .

اندیکاتور ها بر اساس پارامترهای مختلفی برنامه‌نویسی و ساخته می‌شوند. هرکدام از آنها کاربرد مخصوص به‌‌خود را دارد با این حال بهتر است بدانید که اندیکاتورها فقط قیمت را به نوعی دیگر تفسیر می‌کنند و نشان می‌دهند. عموما استفاده از اندیکاتورها برای پیش بینی قیمت آینده زیاد کارآمد نیست.

برخی از اندیکاتور‌های معروف در زیر نشان داده شده‌‌اند :

  • MACD (MOVING AVERAGE CONVERGENCE DIVERGENCE )
  • RSI (relative strength indicator)
  • ichimokou

و … .

ابزارهای فیلتری (screener )

در این نوع ابزار که سایت‌های مختلفی برای این نوع تحلیل وجود دارد ، معامله‌گر با استفاده از برخی پارامتر‌های مدنظر خود فیلترهایی را برای ارائه سیگنال و پیدا کردن برخی رمزارزها و دارایی‌ها  با شرایط مدنظر معامله‌گر ایجاد می‌کند که برخی از منابع مفید و پرکاربرد برای این نوع تحلیل در زیر ذکر شده است

  • CryptoView
  • DexScreener
  • Coin Metrics
  • com/screener

و … .

ابزارهای اطلاع‌رسانی

 

یکی از روش‌های تحلیل رمزارز ها اطلاع و تجزیه‌وتحلیل  فرآیندها و رخدادهایی است که احتمالا در آینده رخ می‌دهد. وبسایت‌های زیر معروف‌ترین ابزارهای تقویمی هستند که می‌توانند شما را در جریان این اخبار و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل اخبار و اتفاقات پیش‌روی این صنعت قراردهند؛

  • سایت خبری ارز دیجیتال کوین دسک (Coindesk)
  • سایت خبری ارز دیجیتال نیوز بی تی سی (News BTC)
  • سایت خبری Bitcoin.com
  • سایت خبری Coinmarketcal
  • CryptoWatch
  • سایت خبری کوین جوی (Coinjoy.io)
  • سایت خبری بیتکوینیست (Bitcoinist)

ابزار های تحلیل تکنیکال

تحلیل بر اساس داده های درون شبکه

یکی از روش‌های محبوب تحلیل که نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد، استفاده از داده‌های درون‌شبکه بلاکچین (on-chain) و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها است که برخی از منابع معروف این نوع تحلیل در زیر معرفی شده است:

در شبکه بلاکچین تمامی داده‌ها و تراکنش‌های ثبت شده به‌صورت کاملا شفاف و پیوسته ثبت و ضبط می‌شوند و به‌دلیل حقیقی بودن تمامی داده‌ها و عدم امکان دخالت و دست‌کاری در داده‌های شبکه زنجیره‌ای این صنعت، تحلیل داده‌های شبکه‌های مختلف رمزارزها می‌تواند با توجه به خلاقیت‌های تحلیلگران اطلاعات خوبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در زیر برخی از منابع معروف که دارای ابزارهای تحلیلی داده‌های درون‌شبکه انواع رمزارزها هستند را معرفی کرده‌ایم؛

  • Glassnode
  • CryptoQuant
  • IntoTheBlock
  • Coin Metrics
  • com
  • Ether scan

تحلیل بر اساس حجم معاملات

یکی از روش‎هایی که امروزه بسیار باب شده و مورد توجه معامله‌گران قرارگرفته است، استفاده از حجم تراکنش‌ها و صف سفارشات خرید و فروش  رمزارزها  و دارایی‌های مدنظر برای پیش‌بینی آینده قیمتی است. این روش به تحلیل فوت‌پرینت (footprint) یا همان ردپا هم معروف است.

معامله‌گران استفاده از این روش را اینگونه قانع‌کننده می‌دانند که قیمت را می‌توان دست‌کاری کرد ولی حجم معاملات و سفارشات صف خریدوفروش را خیر. آن‌ها با استفاده از تحلیل حجم معاملات صورت گرفته در کنار قیمت روش‌های مختلفی را برای تشخیص آینده قیمت رمزارز موردنظر خود بکار می‌گیرند و سعی در ورود در ردپای بازیگران بزرگ را با استفاده از تحلیل حجم معاملات دارند.

اوردرفلو (  order flow) یکی از سبک‌های معاملاتی نام‌گذاری شده بر این نوع سبک تحلیل است که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ و افراد زیادی برای ترید و معاملات روزانه به این روش روی آورده‌اند. در اوردرفلو  والیوم‌پروفایل (volume profile) یکی از ابزارهای اصلی است که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای مختلفی برای این نوع تحلیل وجود دارند که در زیر به برخی پلتفرم‌های این‌نوع تحلیل اشاره کرده‌ایم:

  • sierra chart
  • ninja trader
  • Quantower
  • net

و …  .

هرکدام از روش‌های تجزیه و تحلیل که با هدف کسب سود در بازارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، طرفداران خود را دارد و نمی‌توان گفت روشی بر روش دیگر برتری دارد. پیشنهاد می‌دهیم که روش های مختلف را فراگیرید تا دیدتان از بازار و معاملات بازتر شود و سپس برای خود لبه معاملاتی تعیین کنید که با روحیات معامله‌گری شما سازگارتر است و می‌توانید آرامش خود را در طول معاملات حفظ کرده و همچنان با دید منطقی و باز در این حوزه فعال بمانید. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا