اطلاع‌رسانی مهم: امکان خرید و فروش فوری ارز داگز در اکسکوینو فراهم شد!

خرید و فروش داگز
مفاهیم حقوقی ارز دیجیتال

خطرات بازی همستر کامبت، آیا بازی همستر کمبات کلاهبرداری است؟

همستر کامبت (Hamester Combat)  یکی از پرطرفدارترین بازی‌های روز در دنیای کریپتو است که در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شد و به دلیل شباهت ظاهری با نات‌کوین، توجه افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرد؛ به نحوی که در تاریخ نگارش (19/03/03) این مقاله بنا بر آمار غیر رسمی بالغ بر 78 میلیون نفر کاربر در این بازی وارد شده‌اند.

این بازی در بستر پیام‌رسان تلگرام طراحی و توسعه داده شده است. برای شروع بازی همستر کامبت، کاربران باید ابتدا ربات تلگرامی مرتبط با آن را به تلگرام خود اضافه نموده و پس از افزودن ربات، مراحل ثبت‌نام و انتخاب همستر خود را انجام دهد. گرافیک جذاب، چالش‌های روزانه، امکان ارتقاء همسترها و از همه مهم‌تر دریافت توکن‌هایی که ممکن است روزی ارزشمند و قابل تبدیل به پول واقعی شوند باعث شده روز به روز بر مخاطبان بازی همستر کامبت افزوده شود.

با این حال سؤال اینجاست که توسعه‌دهندگان این بازی ممکن است چه منافع نامشروع و غیرقانونی از جذب و اقدامات مخاطبان ببرند یا به عبارتی مخاطبان روزافزون این بازی ممکن است در معرض چه جرایمی قرار بگیرند؟

در ابتدا، ذکر این نکته ضروری است که تاکنون هیچ گزارش یا آمار رسمی مبنی بر فعالیت مجرمانه و غیرقانونی توسعه‌دهندگان این بازی یا سوء استفاده از حساب کاربران بازی منتشر نشده است و امکان اظهارنظر قطعی در این خصوص وجود ندارد.

با این حال مطالب ذیل صرفاً به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان بیان شده است تا مخاطبان پیش از اینکه به امید پول‌دار شدن با ضربه زدن روی یک همستر مجازی با موج این بازی همراه شوند، از خطرات احتمالی آن نیز آگاه باشند.

بعلاوه باید به این مسئله نیز توجه داشت زمانی‌که تمایل افراد نسبت به نصب یا استفاده از یک بازی تلگرامی مانند همستر کامبت افزایش یابد، مجرمان به دنبال سوء استفاده از این وضعیت، ساخت و انتشار نسخه‌های مشابهی یا ابزارهای کمکی خواهند بود که قطعاً برای کاربران خطرآفرین است.

توسعه دهندگان بازی همستر کامبت چه کسانی هستند؟

اولین گام در شناسایی منافع احتمالی توسعه‌دهندگان این بازی آن است که مشخص شود چه شخص یا اشخاصی بازی را طراحی کرده و توسعه داده‌اند. جالب است که با وجود مخاطبان بسیار «همستر کامبت» تا به امروز مشخص نشده توسعه دهندگان این بازی دقیقاً چه کسانی هستند و درحال‌حاضر هیچ گزارش معتبری از پروژه (white paper) مبنی بر اینکه چه اشخاصی با چه هدفی این بازی را طراحی کرده‌اند وجود ندارد. یقیناً با درنظر گرفتن اینکه شفافیت یکی از اصول اساسی فضای کریپتو است، نمی‌توان از کنار چنین مسئله‌ای به سادگی عبور کرد.

(«وایت پیپر» (White Paper) یک سند علمی-بازاریابی است که توسط تیم یک پروژه ارز دیجیتال برای مطالعه عموم ارائه می‌شود. هدف از انتشار وایت پیپر آشنایی مردم با اهداف و تکنولوژی‌های پروژه ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی آن از طریق عرضه اولیه ارز دیجیتال است.)

سرقت و سوء استفاده از داده‌های شخصی  

نخستین مخاطره‌ای که ممکن است اساساً در فضای مجازی یا در بازی‌هایی مانند «همستر کامبت» کاربران را تهدید کند، مقوله دسترسی و افشای اطلاعات شخصی است. با لانچ شدن کاربر به بازی همستر کامبت، توسعه‌دهندگان می‌توانند به اطلاعات شخصی کاربر در تلگرام از جمله نام کاربری، شماره تماس، آی‌پی و چه بسا در سطح گسترده‌تر به اطلاعات موجود در تلفن همراه یا سایر دستگاه‌ رایانه‌ای کاربر دسترسی پیدا کنند.

با توجه به هویت نامعلوم توسعه‌دهندگان بازی همستر کامبت، این مسئله دور از ذهن نخواهد بود. هیچ تضمینی وجود ندارد که اطلاعات شخصی افراد توسط توسعه‌دهندگان به روشی امن نگهداری شود یا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

بعلاوه ممکن است در اثنای بازی، کاربران با ربات‌ها یا برنامه‌هایی مواجه شوند که به آن‌ها کمک می‌کند بیشتر کلیک کنند و مقدار توکن‌های خود را افزایش دهند. برخی از این برنامه‌ها با سوء استفاده از دسترسی که کاربر ناآگاهانه به آن‌ها خواهد داد، اقدام به رصد دستگاه‌ رایانه‌ای کاربر و جمع‌آوری داده‌های شخصی وی از جمله مخاطبین، پیام‌ها، اطلاعات بانکی، اطلاعات مربوط به کیف پول الکترونیکی و مانند آن خواهند کرد. مسلماً چنین دسترسی غیرقانونی می‌تواند لطمات جبران‌‌ناپذیری به اشخاص وارد آورد.

کمترین خطر سرقت داده‌های شخصی کاربران، فروش آن در فضاهایی مانند دارک وب است که ممکن است در آینده مشکلاتی را برای کاربر ایجاد نماید. سوء استفاده از این داده‌ها ممکن است خطرات سایبری قابل توجهی را برای کاربران بزه‌دیده به همراه داشته باشد.

برخی از تحقیقات که نتایج آن اغلب در پایگاه‌های خبری کشور اوکراین منتشر شده است، حکایت از آن دارد که منشأ و شبکه‌ بازی «همستر کامبت» متعلق به مسکو است. قوانین داخل کشور روسیه ایجاب می‌کند که تمام داده‌های کاربران ذخیره و در صورت درخواست، در اختیار سازمان‌های مجری قانون روسیه قرار گیرد؛ به عبارتی  هر کاربر این بازی می‌تواند در دسترس سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) قرار گیرد.

انتشار انواع بدافزارها

اگرچه هیچ ‌اظهار نظر یا گزارش رسمی در این‌باره وجود ندارد اما با توجه به ناشناس بودن هویت توسعه‌دهندگان بازی «همستر کامبت» و سایر ربات‌ها یا برنامه‌های کمکی یا مشابه که کاربر ممکن است در آینده از آن استفاده کند، ممکن است این ابزارها به عنوان یک پوشش برای انتشار انواع بدافزارها اعم از ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، جاسوس‌افزارها و غیره عمل کنند.

چنین بدافزارهایی ممکن است با آلوده کردن دستگاه رایانه‎ای فرد، اطلاعات محرمانه وی را سرقت کند، دستگاه را دچار آسیب‌های جزئی نموده یا به هر طریق عملکرد آن را را مختل کند. از دستگاه رایانه‌ای کاربر برای حملات سایبری استفاده کند یا به دستگاه کاربر حمله سایبری کند یا به روش‌های دیگر به کاربر آسیب رسانده و از اطلاعات یا دستگاه‌ رایانه‌ای او سوء استفاده نماید.

سوء استفاده از اینترنت و دستگاه رایانه‌ای کاربر برای ماینینگ

به لحاظ فنی این امکان وجود دارد که توسعه‌دهندگان بازی «همستر کامبت» یا بازی‌های مشابه آن، بدون اطلاع کاربر، از ترافیک اینترنت یا قدرت پردازش دستگاه کاربر برای مقاصدی مانند ماینینگ رمزارزها استفاده کنند. به این نحو که با انتشار کدها و دستورالعمل‌های (اسکریپت) مخفی که ممکن است کاربر به هیچ‌وجه متوجه جاسازی آن در دستگاه رایانه‌ای خود نشده باشد، منابع سخت افزاری دستگاه کاربر (CPU و GPU) برای ماینینگ استفاده شود.

علاوه بر موارد پیش کاربران ممکن است با وعده‌ها و اقدامات فریبنده توسعه‌دهندگان یا سایرین، مبالغی را پرداخت و هیچ مابه‌تفاوتی در قبال آن دریافت نکنند و در معرض انواع کلاهبرداری‌های سنتی یا جرایم فضای مجازی اعم از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، سرقت رایانه‌ای داده‌ها، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، فیشینگ و دیگر جرایم قرار گیرند یا با کلیک بر روی یک اعلان یا لینک به انواع سایت‌های غیرقانونی دیگر هدایت شود. بالأخص اینکه بسیاری از اشخاص با تکیه بر موج هیجانی موجود، ممکن است از شیوه‌های یاد شده یا روش‌هایی که توأم با سوء استفاده از اعتماد کاربران است، اقدام به ارتکاب جرم نمایند.

در نهایت اگرچه رؤیای به دست آوردن پول واقعی، آن‌هم با ضربه‌ زدن به یک همستر مجازی یا انجام وظایف ساده یک بازی، وسوسه‌انگیز است و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر فعالیت غیرقانونی توسعه‌دهندگان بازی «همستر کامبت» منتشر نشده است و زمان دقیقی هم برای لیست شدن و خرید همستر کامبت مشخص نشده است، اما منفعت اصلی این بازی قطعاً متعلق به توسعه‌دهندگان ناشناس آن خواهد بود و چه بسا تبلیغات گسترده برای این بازی، صرفاً ابزاری فریبنده جهت تسهیل ارتکاب جرایم ممکن نسبت به کاربران باشد.

الهام یعقوبی

الهام یعقوبی، وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر حوزه حقوق تجارت الکترونیک هستم. با مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ‌التحصیل شدم؛ علاقه‌مند به پژوهش در حوزه رمزارز هستم و در وبلاگ حقوقی اکسکوینو قصد دارم نتیجه مطالعات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارم.
دکمه بازگشت به بالا